Najaarsconcert van het Noordelijk Bach Consort in de Hippolytuskerk
Het najaarsconcert van het Noordelijk Bach Consort heeft als thema ‘de kunst van leven en sterven’. Nu we boven zijn komen drijven uit de coronapandemie komen we er achter dat waardig leven en sterven nog niet zo eenvoudig is. Dat was in de tijd van Bach – de barok – niet anders. Overal waren dreigingen die het leven zwaar maakten en overal loerde de dood. Muziek bracht blijdschap en vooral ook troost. Voor dat eerste zorgde de vele dansmuziek; voor het tweede kon er vertrouwd worden op het geloof.
Ons concert begint met een ouverture voor orkest van Philipp Heinrich Erlebach, bestaande uit acht levendige dansen. Erlebach werkte zijn hele leven aan het hof in Rudolstadt om met muziek de prins levensvreugde en troost te brengen. Wanneer muziek troost moet brengen kom je vanzelf bij Johann Sebastian Bach uit. In ons concert staan twee cantates centraal: Komm, du süße Todesstunde (BWV 161) en Schmücke dich, o liebe Seele. (BWV 180). Aan cantate BWV 161 ligt de evangelietekst ten grondslag waarin Jezus de jongeling Naïn uit de dood opwekt. Een metafoor waardoor we allemaal naar de dood kunnen verlangen, want ‘ook wij zullen, eenmaal overleden, door Christus worden opgewekt, en dat dan maar liefst zo snel mogelijk…’ In ieder geval doet deze fijnzinnige (en vroege) cantate naar meer muziek van Bach verlangen. In cantate BWV 180 gaat het (weer) over levensvreugde: dit keer een bruiloftsfeest. Niet zomaar een bruiloft, maar de verbintenis van de mensenziel met Christus. We horen in de muziek de verschillende dansen terugkomen en mede door de majeur toonsoort krijgt deze cantate een feestelijk karakter.
Bij het Noordelijk Bach Consort neemt de muziek van Bach een centrale plaats in, maar we kijken ook nadrukkelijk naar de vele tijdgenoten van Bach. Prachtige muziek komt boven water nu archieven steeds meer gedigitaliseerd en daarmee toegankelijk gemaakt worden. Naast Erlebach besteden we dit najaar aandacht aan Nicolaus Bruhns. Deze werkte aan het Deense hof en stond bekend om zijn virtuoze vioolimprovisaties waarbij hij zichzelf met zijn voeten op het orgelpedaal begeleidde. Veel van zijn composities zijn verloren gegaan maar dat geldt niet voor het motet: Die Zeit meines Abschieds ist vorhanden. Een muzikaal pareltje waarin op het moment van afscheid van het leven de balans wordt opgemaakt: ‘Ik heb gestreden en het geloof weten te behouden – mij wacht gerechtigheid in het sterven!’ Tot slot zingen we nog deel III uit de Musikalische Exequien van Heinrich Schütz. Als eerbetoon aan deze grootmeester, 350 jaar na zijn overlijden. Bovendien past deze muziek prachtig in het thema ‘de kunst van leven en sterven’. Dit najaar start het Noordelijk Bach Consort de samenwerking met dirigent Wolfgang Lange. Een ervaren en bevlogen dirigent die Benjamin Bakker opvolgt als vaste dirigent van het ensemble. We verwelkomen Wolfgang en zien uit naar een inspirerende samenwerking.
Datum: 29 oktober
Aanvang: 20:15 uur
Toegang: 22 euro
Adres: Concordiaplein 1 Middelstum
Toegang: 22 euro
Adres: Concordiaplein 1 Middelstum
Bron & foto: Plaatselijke Commissie Hippolytuskerk (16 oktober 2022)