Naar Archief 2016                                                                                                Naar Archief 2015

Week van de Pleegzorg.

Achttien kinderen van 0 tot 18 geven anonieme pleegkinderen een gezicht.
Week van de Pleegzorg van start met fotoshoot in het Scheepvaartmuseum.

Van zaterdag 10 tot zondag 18 oktober is - voor het eerst in Nederland - de Week van de Pleegzorg. Overal in het land worden in die week activiteiten georganiseerd om nieuwe pleegouders te werven en bestaande pleegouders in het zonnetje te zetten. De Week van de Pleegzorg start met een 'Kinderen voor Pleegkinderen-fotoshoot' in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, waar achttien jongens en meisjes in de leeftijd van 0 tot 18 zich laten fotograferen om anonieme pleegkinderen een gezicht te geven.

07102015Weekvanhetpleegezin

Supergewone Mensen Gezocht
De Week van de Pleegzorg vindt plaats in het kader van de campagne 'Supergewone Mensen Gezocht', waarmee Pleegzorg Nederland onlangs is begonnen. Met die wervingscampagne hoopt de organisatie ten minste 3500 nieuwe pleegouders te vinden. Dat is hoognodig, want sinds 2005 is de vraag naar pleegzorg met bijna 70 procent gestegen. In 2014 woonden liefst 21.880 kinderen in Nederland voor korte of langere tijd bij pleegouders. De forse groei is niet meer met het huidige aantal pleegouders op te vangen.

Kinderen voor Pleegkinderen
De Week van de Pleegzorg start met een 'Kinderen voor Pleegkinderen-fotoshoot' in het Scheepvaartmuseum. Daar worden achttien jongens en meisjes in de leeftijd van 0 tot 18 jaar gefotografeerd door campagne-fotograaf Rogier Maaskant. Zij zijn geselecteerd uit bijna honderd kinderen die zich opgaven naar aanleiding van een oproep van Pleegzorg Nederland op Facebook. Door op de foto te gaan geven ze een gezicht aan pleegkinderen van dezelfde leeftijd, die om veiligheids- en privacyredenen anoniem moeten blijven. Hun foto's worden namelijk gebruikt voor de zogenaamde 'kindgerichte werving': oproepen van pleegzorgorganisaties om pleegouders te vinden voor een specifiek kind dat tijdelijk (en acuut) niet meer thuis kan wonen.

Grote belangstelling voor pleegouderschap
De campagne 'Supergewone Mensen Gezocht' (www.supergewonemensengezocht.nl) is tot dusver een succes. Dit jaar hebben al ruim 9.000 mensen belangstelling getoond om pleegouder te worden, door een informatiepakket aan te vragen, waarvan meer dan 3.000 in de afgelopen twee campagne-weken.

Bron: Pleegzorg Nederland (7 oktober 2015)